lichess.org
Donate

REALITI SUKAN CATUR

Chess PersonalitiesChess
Salam dan hai semua, rasanya dah lama admin Kamus Catur tidak mengutarakan pendapat mengenai catur ni. So hari ni admin terasa ingin membuat satu perkongsian dan realiti sebagai seorang pemain catur. Ramai yang mengatakan "Chess ni sukan paling murah", ada phone da boleh main online. Ada chess board da boleh susun buah dah main. Tapi ada banyak lagi perkara yang mereka tak tahu. Tidak dapat dinafikan, bukan semua orang tahu bagaimana perjalanan seorang pemain catur. Hakikatnya, catur ni memerlukan banyak pengorbanan. Jadi, apa sebenarnya pengorbanan seorang pemain catur ni? Nampak training baring-baring je?? Nampak training bukak computer duduk je??

1. MASA
Sebagai pemain catur, anda akan menghabiskan masa dengan berfikir, berlatih dan sentiasa membuat analisis permainan lepas atau posisi tertentu. Jadi berapa masa yang diperlukan sehari untuk berlatih? Soalan ini akan terjawab bergantung kepada matlamat si pemain catur. Kalau nak jadi wakil daerah, then berlatih la macam wakil daerah. Kalau nak wakil negeri, berlatih la macam wakil negeri. Masa dan durasi latihan ini terlalu subjektif untuk dibincangkan.

2. WANG RINGGIT
Isu ini mungkin akan menjadi satu pendebatan yang besar, tapi realitinya, seorang pemain catur memerlukan kos yang banyak untuk menjadi seorang pemain yang handal. Bukan kos beli chess set ye...haha..

  • Kos untuk cari trainer yang bersesuaian dengan tahap anda.
  • Kos untuk menyertai kejohanan
  • Kos pengangkutan dan penginapan, jika kejohanan itu diluar negeri yang anda tinggal
  • Kos untuk beli bahan bacaan dan nota
  • Kos data internet jika ingin mempelajari dari youtube atau sumber yang lain

Ini semua kos yang kebanyakkan ibubapa tak nampak, lalu menjadikan chess ni sebagai sukan paling jimat dan mudah untuk anak-anak belajar. Pada hakikatnya, chess tidak seperti yang mereka tahu.

3. TENAGA
Main chess penat ke? Kan duduk je, lepas tu gerak buah. Mana datangnya kepenatan tu? Ini antara perkara yang ramai orang tak faham. Berfikir juga boleh membantu membakar kalori ya kawan-kawan. Kalau tidak, kenapa masa main chess kita boleh berpeluh. Fokus yang kita berikan merupakan sebuah aktiviti yang memerlukan tenaga. Sebab tu la kita kene dapat tidur yang secukupnya, tidak mengambil makanan yang terlalu berat sebelum memulakan kejohanan. Kalau benda macam tu kita pandang remeh, macam tu nak jadi pemain yang hebat. Haha..ukur baju dibadan sendiri la ye. Bila berfikir ni memerlukan tenaga, maksudnya, sesi latihan, sesi analysis dan sparing santai pon memerlukan tenaga. Jadi, pastikan anda sentiasa bersedia mental dan fizikal. Baru la boleh menjadi pemain yang boleh memberi saingan.
Jadi, setakat itu saja perkongsian ikhlas dari saya, harapnya dapat la sedikit sebanyak membuka mata para pemain dan ibubapa yang mengharapkan anak-anak untuk menjadi pemain yang hebat. Perkara ini tidak akan dapat dicapai jika tidak mampu berkorban masa, wang ringgit dan tenaga